Eva Navrátilová: Den v životě
ředitelky filmového festivalu

28. 11. 2024

Do začátku festivalu zbývá 150 dní, z toho 107 pracovních. Atmosféra v kanceláři je čím dál častěji výsostně soustředěná. Po měsících psaní grantů, kdy se věci rodí pomalu a spíše v abstraktní rovině, jsme teď v období, kdy se jednotlivé fragmenty skládačky začínají rýsovat s jasnějšími obrysy. Každý týden něco zapadne na své místo, vybereme jeden scénář, a ten se stane pevným bodem. Tyhle momenty mám ráda.

První schůzku dnešního dne jsem absolvovala ve Vydavatelství Univerzity Palackého. Tématem byla kniha k 60. výročí festivalu. Bylo to přesně jedno z těch setkání, která už přinášejí jasné obrysy, a rovnou také aktivaci „módu panika“, protože termíny se neúprosně blíží. Zpřesnili jsme si harmonogram, jednotlivé body a rozdali úkoly.

V rychlosti jsem si hodila věci do kanclu a zamířila za naším grafikem Radimem Měsícem. Chtěl mi představit posun ve vizuální komunikaci AFO60. Je to velká výzva – šedesátka budí očekávání, ale já nejsem typ, který by si oslavy výročí užíval v tradičním smyslu. Mnohem víc mě zajímá, jak můžeme tenhle milník využít k tomu, abychom se dívali dopředu, s respektem k minulosti. A Radim to svým konceptem vystihl dokonale. Jeho návrh vizuálu zachytil přesně to, co s tím mám třeba já osobně spojeno – pokoru i dynamiku. Vizuál, který neoslavuje cíl, ale proces.

Přistihla jsem se zase v tom zvláštním momentu zvědomění, jaké lidi mám tu čest mít kolem sebe. Po svém prvním ročníku na AFO jsem si na sítě napsala: „Tohle není ‚dreamteam‘, já bych si nic takového asi vysnít nedokázala. Tohle je symbióza, respekt a nekonečně smíchu. Je to moje AFO. Díky, že můžu.“ Platí to pořád. Samozřejmě, dokonalost je nedosažitelná, krize byly a jsou, snad to ale budou vždy jen ty, které nás ve výsledku posílí.

Odpoledne jsem pokračovala kávou s Aničkou a Marťou z komunikačního týmu. Probraly jsme mediální a finanční partnery, sdílely radost z už domluvených spoluprací a plánovaly další aktivity. Do kanceláře k počítači jsem se dostala až kolem třetí hodiny, kdy byl konečně čas pověnovat se e-mailům, posunout denní úkoly a rozplánovat ty nově vzniklé na dnešních schůzkách.

Velkou radost mi teď dělá naše video platforma watchandknow.cz, kterou se nám podařilo znovu oživit. Brzy na ni přibude snímek Giants Rising (Síla obrů)– film o sekvojích, který ukazuje, jak tyhle nejstarší stromy na Zemi přežívají oheň, jak zachycují uhlík a jak inspirují vědce i umělce, kteří se je snaží chránit. Dřív než bude film na platformě, promítneme ho 10. prosince v olomouckém Kině Metropol v rámci našeho celoročního cyklu AFOKINO. A musím dát shout out našemu vedoucímu programu Ondřejovi za tenhle dramaturgický majstrštyk. S návrhem na nasazení Giants Rising přišel po té, co se dočetl, že letošní vánoční strom v Olomouci bude právě sekvojovec. Líbí se mi, že i k vánočním trhům můžeme za AFO zprostředkovat vědecko-popularizační přesah.

Přípravy na jubilejní ročník jsou plné výzev, ale i momentů, kdy všechno do sebe zapadá. Ať už jde o festivalovou dramaturgii, týmovou spolupráci nebo hledání přesahu pro širokou veřejnost, šedesátka není cílem – je to jen další krok na cestě. Work in progress.

Co se chcete naučit nebo se už učíte, abyste svoji práci dělala lépe?

Velkým tématem je pro mě zlepšování prezentačních dovedností, ale i dalších soft skills (zpětná vazba, motivace), které mi pomáhají být co největším přínosem pro festivalový tým.

Bez jakých mobilních appek nemůžete svoji práci vykonávat?

Má svatá čtveřice každého pracovního dne je Mail, Calendar, KeepTasks od Googlu a pro komunikaci v týmu používáme Slack.

Kolik hodin týdně soustředěně pracujete u počítače?

Průměrně to může být asi 20 hodin, zbytek zabírají porady, schůzky nebo čmárání na papíry a tabuli.

Kolik pracovních schůzek máte naplánovaných na příští týden?

V tuto chvíli 9.

Eva Navrátilová

Vystudovala magisterský obor Teorie a dějiny dramatických umění na Univerzitě Palackého. Již během svých studií začala pracovat pro festival Academia Film Olomouc, pracovala také pro filozofickou i pedagogickou fakultu, občanské sdružení Pastiche Filmz, Letní filmovou školu, festivaly Cinepur Choice, Anifest a PAF, kde rok působila v roli ředitelky. V roce 2013 přesunula své pracovní aktivity do Brna na oddělení komunikace jedné z fakult Masarykovy univerzity a sedm let působila na marketingovém oddělení VIDA! science centra, mimo hlavní pracovní poměr pak spolupracovala třeba s distribuční společností Aerofilms nebo s Českou asociací science center. Od začátku roku 2022 je ředitelkou AFO.

Kde ji sledovat?
Třeba na LinkedInu.