Jak na infografiku? Tipy z Českého statistického úřadu

30. 1. 2024

Český statistický úřad vytváří každý měsíc velkou infografiku na aktuální téma. Jeho jménem odpovídaly grafička Veronika Wölfelová a Tereza Koutecká z oddělení marketingu a PR. 

Kolik času strávíte nad tvorbou jedné infografiky a jaké podklady pro její přípravu potřebujete?

Tvorba infografiky má několik fází. Hledání témat je vlastně taková permanentní soustavná činnost, která nejde úplně vyčíslit. Den dva trvá grafická realizace, a potom, dokud nejsou všichni spokojeni, ještě třeba týden děláme korektury. Vycházíme především z našich vlastních dat, sem tam je okořeníme údaji z jiných důvěryhodných zdrojů.

Jaké grafické programy pro tvorbu infografik používáte?

Používáme Adobe Illustrator a Tableau. 

Kdo Vás v ČR i v zahraničí při tvorbě infografik inspiruje?

Kolegové statistici po celém světě, dále třeba Alberto Cairo, Mario Malhão, Amanda Cox, nebo například Data Rozhlas.

Ukažte nám vaši infografiku, která měla největší pozitivní odezvu. Umíte odhadnout proč?

Mezi našimi infografikami byly velmi úspěšné Maminky. Určitě proto, že téma mateřství, porodů a miminek má v online prostoru silnou fanouškovskou základnu. Potom naopak sebevraždy, protože je to motiv, který je sice negativní, ale silně rezonuje především v mladších vrstvách společnosti.

Ukažte nám vaši infografiku, jejíž tvorba pro vás byla náročná. V čem byla těžká?  

Náročná byla tvorba infografik na téma sebevraždy. Téma bylo vzhledem k jeho citlivosti složité prosadit i uchopit.

Kde sledovat Český statistický úřad?

Český statistický úřad můžete sledovat třeba na Instagramu.


Další články:

Baví mě světu rozumět ve větší šíři

Baví mě světu rozumět ve větší šíři

Při lovení v paměti nenajdu nic jako knihu svého života. Vy ano? Když nechám stranou Rychlé Šípy, tak knih, které mě ovlivnily, je totiž pěkná řádka napříč tématy. Od beletrie a komiksů v dětství a knih o historii, filosofii a biochemii v dospívání, přes tlusté stohy vysokoškolských skript, až po knihy na dlouhé cesty vlakem či letadlem.

Na příběhy jsem ujetá

Na příběhy jsem ujetá

„Můj strýc se vydal do Prištiny přesvědčit svou dceru, mou sestřenici, která je univerzitní profesorkou,aby opustila svou knihovnu a odešla do bezpečí,“ řekla mi moje albánská kamarádka v době války v Kosovu, kdy jsem byla na stipendijním pobytu na vídeňské univerzitě. Už si nevybavuji, jak tento rodinný příběh dopadl, ale pamatuji si, že jsem sestřenici rozuměla. Knihy mě doprovází odmalička a život bez nich si nedokážu představit. Velká knihovna je i dnes součástí mého životního prostoru a články o vědě se mi nejlépe píší v univerzitní knihovně.

Popularizace vědy potřebuje atraktivní otázky i skvělý vizuál

Popularizace vědy potřebuje atraktivní otázky i skvělý vizuál

Nejlepší vzdělávací formát několika generací byly knížečky o formátu 15x10 centimetrů. Zhuštěné a fakticky podložené vědomí všeho, co nás v dětství obklopovalo a zůstalo civilizačním základem všech Husákových dětí doposud. To je „popularizační kniha“, která má dodnes dosah nejen informační, ale i metodologický.

Komunikovat vědu aspoň tak dobře jako podprůměrný lobbista

Komunikovat vědu aspoň tak dobře jako podprůměrný lobbista

Zatímco pro mnoho lidí je léto synonymum pro zasloužený odpočinek u stránek oddechového románu, v mém plánu figurují dva měsíce akademických „prázdnin“ jako pomyslné okno příležitosti pro dočítání všeho, co se za rok nedá stihnout. Plavkovou sezónu tak obvykle zahajuji bezradným pohledem na plné poličky nepřečtených knih, abych pak skončila jako blázen, který si mezi všemi detektivkami, romantickými dramaty a epickými fantasy výpravami suverénně rozbalí na dece 700 stránkovou učebnici statistiky. Protože kdy, když ne teď?

Evropské vědecké festivaly: oslava inovace a kreativity

Evropské vědecké festivaly: oslava inovace a kreativity

Kde hledat inspiraci za hranicemi? Představujeme některé z evropských vědeckých festivalů, které můžete navštívit.

Věda v akci: Jak nadchnout publikum?

Věda v akci: Jak nadchnout publikum?

Na vědeckých veletrzích není o zajímavý program nouze. Jak to udělat, abyste se svým stánkem nebo vystoupením uspěli a předali návštěvníkům nadšení pro vědecká témata a nové poznatky? Na to jsme se ptali zkušených performerů.