Jak vydat knihu:
průvodce spolupráce s nakladatelstvím
24. 4. 2025
Nosíte v hlavě nápad na knihu, nebo už máte její první řádky napsané v počítači? Zeptali jsme se zástupců českých nakladatelství, jak probíhá spolupráce s vědci při vydávání populárně-naučných titulů. Kdy by je měli autoři oslovit? Mají nakladatelství o takový typ literatury vůbec zájem? A jaké procento nabízených rukopisů nakonec skutečně vyjde tiskem?
Pokud se rozhodnete knihu vydat ve spolupráci s nakladatelstvím, máte dvě možnosti. Můžete oslovit nakladatelství, která jsou úzce propojená s univerzitami, vysokými školami nebo Akademií věd (např. Academia, Karolinum, Munipress), nebo se obrátit na nezávislá nakladatelství se širším spektrem žánrů.
Institucionální nakladatelství se často specializují na studijní a vědeckou literaturu. Ale například v nakladatelství Munipress by chtěli vydávat více popularizačních titulů, které jsou spojené s výsledky vědecké práce Masarykovy univerzity.
Na určitý typ témat se často specializují také nezávislá nakladatelství. „Své místo vidíme hlavně v oblasti humanitních oborů, z nichž má naše nakladatelství nejblíže k historii. Ve volné edici se chystáme rozšiřovat naši řadu titulů z pera akademiků i publicistů věnovaných popkulturním fenoménům,“ říká Viktor Bezdíček z nakladatelství Paseka.
Nakladatelství Jan Melvil Publishing zase vydává zejména tituly tematicky zaměřené na zdraví, psychologii, produktivitu, osobní rozvoj, historii atd. O témata, která mohou být nějak spojena s Českou republikou či tuzemskými autory má zase zájem Naše nakladatelství, které je úzce spojené se společností Knihy Dobrovský.

Kdy nakladatele oslovit?
Správná doba, kdy vstoupit do jednání s nakladatelstvím závisí na autorovi i konkrétním tématu. Řada nakladatelství zveřejňuje podrobné informace pro autory na svých webových stránkách (např. Karolinum, Munipress, Albatros Media, Grada, Naše nakladatelství, Jan Melvil Publishing).
Obecně platí, že čím složitější a náročnější dílo je, tím dříve by měl autor nakladatelství oslovit. Díky tomu může nakladatelství poskytnout včas zpětnou vazbu, případně pomoci s tvorbou konceptu a se směřováním rukopisu. Nejvhodnější je navázat kontakt ve fázi samotného námětu. Oslovit nakladatelství s předstihem se také vyplatí v případě, že s ním autor ještě na žádném projektu nespolupracoval.
Každé nakladatelství má svá specifika, obecně však platí, že při prvním kontaktu by měl mít autor představu o účelu knihy, detailní obsah v rozsahu několika stran, ukázkovou kapitolu (ideálně by nemělo jít o úvodní), případně ukázku obrazového materiálu nebo rešerši podobné literatury a srovnání s další knižní produkcí. Důležitou roli při rozhodování, zda knihu vydat, hraje také osobnost autora a případně možnosti propagace z jeho strany nebo dalších zainteresovaných subjektů.
„Jsou projekty, které bez podpory nakladatelství nemohou vzniknout. Proto je vhodné oslovit nakladatele již v úplném počátku a zajistit si nejen finanční, ale hlavně redakční podporu. Jedná-li se o dětské knihy, tak je zpravidla v procesu zahrnut i ilustrátor či další profese a zde jsou již náklady relativně vysoké,“ říká Adam Pýcha z nakladatelství Knihy Dobrovský.
Když je podepsaná smlouva
Po uzavření licenční smlouvy a odevzdání rukopisu čeká autora odborné recenzní řízení. To probíhá ve všech oslovených nakladatelstvích a je důležitou součástí redakčního procesu. V případě populárně-naučných knih se na něm podílejí spolupracující akademici či odborníci z praxe.
Když se autor s nakladatelstvím shodne na finální podobě rukopisu, následují korektury textu, grafická úprava, sazba, tisk či e-vydání.
Ediční plán, který představuje knihy, které budou vydané v nadcházejícím období, si jednotlivá nakladatelství připravují na různě dlouhou dobu dopředu a často je upravují podle aktuální potřeby. „Ediční plán připravujeme na dva roky. Když nám autor dodá rukopis a uzavřeme s ním licenční smlouvu, pak kniha vyjde průměrně do šesti měsíců. Pokud je zatím podepsaná smlouva, ale není ještě hotový rukopis, může vydání trvat až dva roky, vysvětluje ředitelka nakladatelství Munipress Alena Mizerová.
Podobná situace je i v Nakladatelství Karolinum. „Ediční plán se připravuje každoročně, je otevřený a může se průběžně doplňovat. Doba od potvrzení vydání po uvedení knihy na trh závisí na náročnosti projektu a kvalitě předaných podkladů – zpravidla se pohybuje od šesti měsíců do několika let u rozsáhlých knižních projektů,“ popisuje Vít Krobot z tohoto nakladatelství.

Jaká je šance, že se svým námětem uspějete?
Doporučujeme před odesláním námětu věnovat pozornost zaměření nakladatele, jeho edičním řadám a také jejich typu. V případě institucionálních nakladatelství mají cestu k vydání knihy snadnější její zaměstnanci. Například do Nakladatelství Karolinum se rukopisy dostávají pomocí edičních plánů fakult, které výběr a hodnocení provádějí, a míra odmítnutí rukopisů je minimální. Stejná je i situace v nakladatelství Munipress. V případě externích autorů bývá úspěšnost minimální, protože rukopisy často nesplňují požadavky na odborný text, nebo nezapadají do nakladatelského portfolia.
Výběr probíhá také u nezávislých nakladatelství, jak dokládá situace v nakladatelství Paseka. „Množství přijatých projektů odhaduji na pět procent z nabídek, které od autorů do nakladatelství přicházejí. Literatura faktu však bývá většinou iniciována přímo Pasekou. Vyhledáváme autory a vymýšlíme témata. Pokud jde o domácí historiografii, nevyžádané nabízené náměty bývají úzce vymezené, přednost dáváme vymezení širšímu, které má potenciál oslovit více čtenářů. Tento potenciál je prvním kritériem výběru,“ popisuje redaktor nakladatelství Viktor Bezdíček.
Podobně je tomu i v nakladatelství Jan Melvil Publishing. „Poměr vychází cca 1:9 již zvažovaných (nikoli jen nabízených) titulů. Při posuzování jednotlivých titulů jsou důležitými kritérii nejen odbornost autora, kvalita rukopisu a evidence-based přístup. Ale i to, zda nás osobně obohacují a můžeme si u nich být jisti přínosem a vysokou kvalitou i pro ostatní,“ říká Jan Škrlant. Nejčastější důvody pro odmítnutí rukopisu jsou v případě tohoto nakladatelství nedostatečná odbornost autora, nízká kvalita rukopisu a informační hodnoty, malá originalita tématu nebo klíčové myšlenky, případně úzkoprofilové zaměření knihy.
Napsat knihu neznamená odevzdat rukopis. Je to týmová práce a spolupráce s nakladatelstvím vám může přinést cennou zpětnou vazbu, zkušenosti i podporu, bez které není vydání knihy často možné. Pokud vám náš text dodal odvahu se do knižního dobrodružství pustit nebo o něm alespoň začít přemýšlet, jsme rádi. A ještě raději budeme, když nám dáte vědět, jak se vám na vaší cestě daří!