Komunikace vědy do zahraničí s Eduardem Petiškou
24. 9. 2025
Eduard Petiška, zakladatel Sciencecom Agency, ve své práci spojuje zkušenosti z výzkumu digitálních médií s dlouholetou spoluprací s akademiky. Nedá dopustit na altmetriku a díky databázi více než 10 tisíc novinářů z celého světa dokáže české objevy dostat nejen do zahraničních médií, ale i do diskuzí na platformách jako Reddit.
Jsou úspěchy české vědy dostatečně viditelné v zahraničí?
Myslím, že nejsou. Výjimkou jsou velké objevy, které se propagují víceméně samy. Značná část výsledků, které by si také zasloužily propagaci, se ale dostatečně nekomunikuje. Může za to často institucionální bariéra: PR oddělení institucí kolikrát nemají přehled o objevech, na nichž pracují akademici s jejich afiliací, či na komunikaci nemají vyčleněné lidi a prostředky.
Jaké hlavní překážky brání české vědě dostat se k zahraničnímu publiku?
Je to nemožnost dostat se do významných médií, kde západní vědci, zejména z anglicky mluvících zemí, těží z toho, že tam není jazyková a kulturní bariéra. Kolikrát mají na novináře také konexe.

Jak vybíráte vhodný komunikační mix a cílová zahraniční média?
Zaměřujeme se na nejefektivnější média a platformy současnosti. Primárně jde o cílenou distribuci tiskových zpráv v angličtině a využití amerického Redditu, který je jednou z nejrychleji rostoucích platforem na světě. Nabízí kvalitní publikum pro vědecká témata a umožňuje nám tak zajistit opravdu vysoké zásahy. Reddit zároveň slouží jako důležitý zdroj pro učení velkých jazykových modelů (LLM) jako ChatGPT, Gemini a Grok.
Dokážete cílit na mediální trh konkrétní země?
Ano, děláme to přes naši databázi, ve které máme přes 10 tisíc novinářů z různých oblastí, díky čemuž dokážeme tiskové zprávy dobře distribuovat. Zároveň jsme schopni realizovat výkonnostní kampaně na Facebooku s velmi přesným zacílením. Zakládáme si na tom, že dostaneme výsledky do médií indexovaných Google News, díky algoritmům Googlu se tak mohou dostat k cílové skupině, je to tedy např. phys.org a další média v rámci ScienceX či Mirage.
Můžete uvést kampaň, která podle vás dobře ukazuje, co umíte?
Třeba článek o unikátně zachovanému obsahu střev trilobita, který osvětluje paleofyziologii tribolitů publikovaný v Nature, zájemci se mohou podívat na altmetriku článku, která mapuje šíření v digitálním prostředí.
Jak vyhodnocujete dopad vašich kampaní?
Zaměřujeme se na podrobné reporty a zásahy v médiích, na Redditu i na dalších platformách. Klíčovým indikátorem je pro nás altmetrika, kterou díky naší komunikaci zvyšujeme. Reportujeme obvykle dva týdny po realizaci kampaně.
Co je to altmetrika?
Altmetrika je ukazatel, který hodnotí dopad vědecké práce mimo tradiční citační databáze. Sleduje, jak lidé článek nebo dataset sdílejí, diskutují či využívají online. Dokáže například změřit, kolikrát lidé článek sdílejí na sociálních sítích, zmiňují ho v médiích nebo stahují a ukládají do citačních manažerů.
Jak postupujete, když se vám během kampaně nedaří získat potřebnou pozornost?
Na začátku kampaně si vždy dáváme záležet, abychom nastavili realistická očekávání. Po stovkách realizovaných kampaní víme, že ji v 95 % případů dokážeme naplnit. Pokud víme, že má klient nerealistická očekávání, raději spolupráci odmítneme.
Jak vypadá vaše typická spolupráce s klientem z akademické sféry?
Obvykle spolupracujeme s PR odděleními univerzit. Nejlépe fungujeme na bázi ročního kontraktu, kdy každý měsíc komunikujeme jeden výsledek, tedy paušálem, ten variuje v desítkách tisíc podle toho, o co má přesně klient zájem.
Eduard Petiška
V rámci svého doktorského studia se věnoval výzkumu digitálních médií. Na Univerzitě Karlově se pak jako výzkumník podílel na řešení několika projektů aplikovaného výzkumu, kromě výzkumu zde začal také pomáhat akademikům komunikovat jejich vědecké výsledky. Tato činnost mu přišla smysluplná, a proto inicioval založení Sciencecom Agency, na jejímž vedení se od té doby podílí.