O prvním roce WIRED
s Michalem Kučerou
31. 10. 2024
V dubnu 2023 získal Michal Kučera licenci pro českou a slovenskou mutaci slavného technologického magazínu WIRED. Už v listopadu téhož roku spustil jeho online verzi a v březnu 2024 vyšlo první tištěné číslo. Jaké výzvy přinesl vstup světové značky na český mediální trh, v čem se liší tuzemská verze od americké a co nejvíce zajímá české čtenáře? Odpovědi přinášíme v rozhovoru se šéfredaktorem magazínu.
Jak byste zhodnotil uplynulý rok v roli šéfredaktora WIRED?
Musím říct, že jsem spokojený. V některých ohledech mě až překvapuje, kam jsme se za ten rok dokázali dostat. Celkově bych řekl, že se nám na trh povedlo vstoupit docela razantně. I když jsme začali relativně nedávno, tak v řadě aspektů už soupeříme se zavedenějšími médii. Některé věci od nás odkoukávají – z toho máme radost. Samozřejmě ale nechceme zpychnout a víme, že musíme makat.
Celou redakci jste zvládli postavit v podstatě z ničeho během půl roku.
Ve vzácných chvílích, kdy se mi podaří zastavit, pořád kroutím hlavou nad tím, co se nám podařilo. Během krátké doby jsme vytvořili úplně všechno – obsahový koncept, obchodní strategii, distribuční kanály, grafickou podobu atd. Na celém procesu bylo ale nejnáročnější sehnat kvalitní tým. Je to klišé, ale pokud máte dobré lidi, kteří mají společnou vizi, tak to prostě funguje. Část týmu jsou zkušení lidé, kteří prošli prestižními funkcemi v jiných vydavatelstvích, a ty doplňují mladí motivovaní kolegové.

Jak moc vám pomáhá, že máte zavedenou značku, kterou vaši čtenáři znají ze zahraničí?
Kdybychom začínali od nuly s čistě českým nebo slovenským brandem, tak bychom k některým věcem přistoupili jinak. Určité aspekty by byly složitější, jiné naopak jednodušší. Vždy je to něco za něco. Základní koncept jsme postavili stejně, jako kdybychom byli v Kalifornii, Německu nebo Singapuru. Až poté jsme projekt naplnili obsahem určeným pro české prostředí.
V čem se liší český a americký WIRED?
Hlavní rozdíly vychází z toho, že český a americký mediální trh jsou dva úplně jiné vesmíry a ekonomická matematika v nich funguje úplně jinak. Český trh je výrazně menší, ale práce na vydání jednoho čísla je podobná: musíte mít podobný počet redaktorů, grafická práce zabere stejně času atd. Jen u nás pak prodáte řádově méně výtisků. I proto je americký WIRED mnohem tenčí časopis, který vychází častěji než ten náš, a drtivou většinu příjmů má hlavně z inzerce.
Liší se obě verze také z hlediska témat?
Ano. Americký WIRED klade například mnohem větší důraz na investigativní témata. To se dělá v českém prostředí hůře, protože místní svět je prostě mnohem menší. Příležitosti k tomu, abychom otevřeli obrovské téma typu vztahu SpaceX a americké vlády, tu nemáme. Proto se méně zabýváme snahou odhalit špatnosti ve společnosti a více se snažíme ukazovat pozitivní příběhy. Nepíšeme také o politických tématech, kterým se v Česku věnuje řada jiných médií.
Zařazujete články z amerického vydání?
Občas se setkávám s lidmi, kteří si myslí, že vydáváme jen překlad amerického časopisu. Přitom je pravdou, že celé vydání tvoří původní český obsah, kde se občas objeví syndikovaný článek. Přebíráme jen rozhovory s osobnostmi, ke kterým bychom se z Prahy dostali těžko, a nebo když chceme, aby se naši čtenáři seznámili v reálném čase s nějakým globálním tématem.
Když se vám v Praze podaří ulovit někoho špičkového, funguje to i opačně?
Ano, funguje.Třeba rozhovor s astronautem Andreasem Mogensenem z ISS, který vznikl v naší redakci, šel rovnou do amerického WIRED. S britským a americkým vydáním jsme sdíleli také rozhovor s primatoložkou Jane Goodall.

Odkud čerpáte témata, o kterých píšete?
Tato zodpovědnost leží z velké míry na samotných redaktorech. Přicházet s tématy je nedílnou součástí naší novinářské práce. Často také reflektujeme společenské trendy a aktuality, které se snažíme uchopit trochu jinak než ostatní média. Může to být cokoliv od rozvoje umělé inteligence až po povodně. A v poslední řadě dostáváme také spoustu námětů od čtenářů.
Takže když bude mít vědec či vědkyně zajímavé téma, může vám napsat na redakce@wired.cz?
Určitě. Někteří vědci pro nás už píší. Byli jsme třeba překvapeni, že nejčtenější článek z jednoho týdne byl komentář ředitele Ústavu fyziky plazmatu AV ČR Radomíra Pánka o jaderné fúzi. Ve WIRED se snažíme dávat prostor vědcům, jejichž bádání má dopad na běžného člověka. Pravdou ale je, že ne všichni umí složité vědecké téma vydestilovat tak, aby zůstalo exaktní a současně bylo pochopitelné pro běžného čtenáře.
Mezi komunikací vědy a žurnalistikou je velký rozdíl. Jsou vědci, kteří popularizaci vědy opravdu umí. A potom jsou ti, kteří by to chtěli, ale ještě nemají tu zkušenost a neumí třeba tolik komunikovat se širší veřejností. Část problému je v tom, že vědce komunikaci vědy nikdo neučí.

Kromě online magazínu také vydáváte tištěný časopis. Má to v dnešní onlinové době smysl?
Náš koncept je založený na tom, že jsme zejména digitální médium, a k tomu vydáváme čtyři tištěná čísla za rok. Víme, že to je dobrá frekvence, protože dostáváme zpětnou vazbu od čtenářů, kteří dočítají předchozí číslo v době, kdy vychází nové.
Myslím, že v dnešní době nemá už velký smysl vydávat tištěné deníky. Zároveň jsou ale naše životy čím dál tím více digitální, takže stoupá poptávka po čtení fyzického typu, které si otevřete o víkendu u kafe nebo večer v posteli. S tištěnými médii je také spojená určitá prestiž. Mnoho lidí má pocit, že internet snese všechno, takže si rozhovoru na papíře více považuje.
Máte tištěný časopis, online magazín, podcasty, newslettery. Plánujete se posouvat ještě jiným směrem?
Dnešní mediální svět už není jen o vydávání článků. Médium je ekosystém. A se stejnou filosofií k tomu také přistupujeme: nestavíme časopis, ale vydavatelství. Začínáme plánovat eventy, což je dnes nezbytná součást mediálního portfolia. V půlce listopadu budeme například pořádat konferenci Beyond, kde představíme nejzajímavější lidi, kteří se v uplynulých měsících objevili ve WIRED. Budeme řešit širokou problematiku od byznysu a technologií přes společnost až k vědě a umění. V tom je WIRED silný – může ho číst student, profesor, byznysmen, zkrátka kdokoli, kdo se zajímá o společnost a o současnost.
A plány WIRED do ještě větší budoucnosti?
České prostředí je v řadě věcí extrémně konzervativní. A my bychom sem rádi trochu přinesli americký drive a motivovali lidi tvořit něco nového a inovovat prostředí kolem sebe. A pokud se nám podaří přispět k tomu, aby se společnost trošku otevřela a koukala na věci optimističtěji a pozitivněji, budeme rádi.

Michal Kučera
Michal Kučera je spoluzakladatelem a CEO české a slovenské edice legendárního technologického magazínu WIRED. Po studiu práv nastoupil jako ekonomický redaktor do Lidových novin, byl reportérem časopisu Euro a později šéfredaktorem několika publikací. Pracoval také v oblasti vnějších vztahů a diplomacie.
Kde ho sledovat?
Třeba na LinkedIn.