Jak na osobní produktivitu:

Nesnažte se o dokonalý produkt

Petr Brož, vědecký pracovník, Geofyzikální ústav AV ČR

20. 3. 2024

Přibližně čtyři sta slov. Tolik jsem dostal, abych vám zkusil předat postřehy, jak být na poli popularizace vědy úspěšný, k tomu si udržovat vědeckou kariéru, rodinný život a nezbláznit se z toho. Marně přemítám, jak to mám na prostoru menším než jedna A4 dokázat. Hlavou se mi toho totiž honí spousta.

Popularizujte v pracovní době

Předně vás to musí bavit. Nedokážu si představit, že bych se popularizaci věnoval, kdyby ne. Pro mě je popravdě popularizace formou relaxace a i mým koníčkem. Jenže neudělejte chybu, kterou jsem kdysi udělal já. Nedopusťte, abyste popularizovali vědu převážně po večerech a víkendech, tedy mimo svou „pracovní dobu“.

Jak jsem časem zjistil, není to ideální přístup. Popularizace vědy je práce jako každá jiná a někdo vás za ní má platit – mzdou, příjmem z reklamy, nebo třeba skrze předplatné… Pokud vás nikdo platit nebude, nedá se dělat s plným nasazením. Trvalo mi dlouho, než jsem tohle pochopil a začal na svém „koníčku“ vydělávat. A díky tomu se mohu dál ve svém snažení profesionalizovat.

archiv Petra Brože

Nebojte se chytnout příležitost za pačesy

Myslete také na to, že nesmíte usnout na vavřínech. Může se vám na poli popularizace dařit sebevíc, ale snadno se stane, že vaše pracně budovaná audience se zakouká jinde. Za rohem totiž vždycky čeká nějaká nová sociální síť, módní vlna, nebo o trochu lepší zábava.

Navíc tam čeká i něco dalšího. Někdo mladší, vtipnější, zábavnější a nápaditější než vy. A ten někdo hravě dokáže nové příležitosti využít lépe. Přízeň publika tak může mít jepičí život. Nebojte se proto chytnout příležitost za pačesy, když ji zrovna potkáte. Nikdy nevíte, jak dlouho tu příležitost budete mít.

Stejně tak bych poradil nesnažit se o vytvoření „naprosto dokonalého produktu“. Nejenom že se vždycky bude dát ještě o kousek vylepšit, ale hlavně jeho příprava bude neskutečně trvat. Naučil jsem se proto v určitý okamžik výsledek svého snažení prohlásit za hotový a poslat ho do světa.

Kdybych investoval další čas do jeho „vymazlování“, na úspěchu výsledku to už výraznější zisk nepřinese. A je cennější, když ten čas na „vymazlení“ použijete na přípravu dalšího projektu, se kterým třeba zasáhnete mnohem více lidí.

archiv Petra Brože

Outsourcing ušetří hodně času

Důležité je se nebát rozdělovat úkoly a ptát se jiných o pomoc. Outsourcing totiž dokáže ušetřit hodně času. Navíc ale i získáte pár dalších očí, které vaše dozajisté „dokonalé“ nápady vystaví prvotní kritice. Když se s tím naučíte pracovat, uvidíte, že výsledkem pak bude mnohem lepší výsledek za mnohem kratší dobu. Chtěl bych vám toho poradit víc, jenže čtyři sta slov je neúprosných.

Petr Brož

Na Geofyzikálním ústavu Akademie věd ČR se věnuje výzkumu sopečné činnosti napříč sluneční soustavou. Specializuje se na Mars. Současně se věnuje i popularizaci geovědních oborů a to převážně na sociálních sítích. Je laureátem Prémie Otto Wichterleho (2018) udělované vědcům AV ČR do 35 let, kteří dosáhli mimořádných výsledků. Je autorem populárně naučných knih Geostorky a bestselleru Vesmírníček, za který byl v roce 2023 nominován v kategorii debut roku do finále Magnesie Litery.

Kde sledovat Petra Brože?

Třeba na Xku, YouTube, TikToku nebo na Bsky.