Věda v akci:
jak nadchnout publikum?

23. 5. 2024

Na vědeckých veletrzích není o zajímavý program nouze. Jak to udělat, abyste se svým stánkem nebo vystoupením uspěli a předali návštěvníkům nadšení pro vědecká témata a nové poznatky? Na to jsme se ptali zkušených performerů.

„Není prostor na to být plachý nebo stydlivý. Před vystoupením by měl popularizátor zapomenout na úzkost i pochybnosti a využít adrenalin a energii, kterou v sobě má,“ doporučuje chemik Michael Londesborough z Ústavu anorganické chemie AV ČR.

„Musíte ovládnout celou místnost a být všude slyšet,“ radí zkušený performer, který své experimenty staví cíleně tak, aby diváky přivedl k aha! momentu. Jeho populární science shows jsou plné audiovizuálních prvků jako dým, oheň nebo třeba zvuk.

Zdroj: Michael Londesborough, Ústav anorganické chemie AV ČR

Ideální rekvizita: svítí, hoří, vybuchuje nebo smrdí

Bohaté zkušenosti s živými vystoupeními mají také členové ÚDiFu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Úžasného divadla fyziky, kteří už 15 let předvádějí fyzikální a chemické pokusy na různých místech ⁠⁠od mateřských školek přes vědecké veletrhy až po velká pódia. 

„Největší zájem je o rekvizity, na které si lidé mohou sáhnout, které jsou něčím zajímavé, nebo je znají ze života. Proto děláme pokusy s reálnými věcmi, které samy o sobě budí pozornost nebo alespoň podezření. Pomáhá, když pomůcka dělá hluk, svítí, hoří, vybuchuje nebo smrdí,“ říká performerka Úžasného divadla fyziky neboli ÚDiFu Karolína Lišková, která je hlavní koordinátorkou celého projektu.  

Schopnost oslovit publikum zdaleka není jen výsadou fyzikálních nebo chemických oborů. Na velkých popularizačních akcích není možné přehlednout například slavnostní tibetský stan Orientálního ústavu AV ČR. 

„Minulý rok jsme měli na Veletrhu vědy velký úspěch, když jsme uvnitř stanu rozvěsili úkoly k různým tematickým obrázkům. Kdo rozluštil tajenku, mohl si od kolegyň nechat pomalovat ruku orientálními symboly. To byla fronta!” vzpomíná orientalista Bronislav Ostřanský.

Zdroj: Bronislav Ostřanský, Orientální ústav AV ČR

Popularizátoři z Orientálního ústavu AV ČR expozici ve stanu pravidelně obměňují. „Nemáme žádný prefabrikovaný stánek. Před každou akcí ho měníme. Pro návštěvníky připravujeme výstavu fotografií, popularizační brožurky i dárkové předměty,” říká Ostřanský.

Mladší preferují akci, starší generace vysvětlení

Vědečtí popularizátoři musejí počítat s tím, že je interakce s publikem vykolejí mimo připravený scénář a směr. „Občas tak vznikají nové nápady. Pokud jsou dobré, tak se stávají součástí našeho stálého repertoáru,“ říká Vojtěch Hanák z ÚDiFu. „Už několikrát se nám ale stalo, že se nám k podiu zatoulal někdo pod vlivem alkoholu nebo jiných látek či lidé, kteří chtěli svůj díl pozornosti. Nepříjemné zážitky se snažíme uzavřít a moc se k nim nevracet,“ popisuje těžké situace.  

Tým ÚDiFU tvoří pět performerů na plný úvazek a nespočet brigádníků. Kalendář na webových stránkách naznačuje, že je o jejich představení velký zájem. „Každému z nás vyhovuje jiné publikum. Snažíme se proto vystoupení pokrývat tak, aby se každý potkával více s tím publikem, se kterým si lépe rozumí,” popisuje organizační zákulisí Karolína Lišková.

Rozdílu v potřebách různých generací si všímá také orientalista Bronislav Ostřanský, kterého nedávno svou bezprostředností překvapili žáci šestých tříd. „Když je přednáška nebaví, nebojí se vám to dát hned najevo. Oproti nám mají již v dětství přístup k internetu a jsou zcestovalější. Ve svém věku tak mají velké množství autentických zkušeností,“ popisuje přístup dnešních školáků.

Zdroj: ÚDiF –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Úžasné divadlo fyziky

Mladší generace vyžaduje více dynamických prvků, experimentů a ukázek, zatímco starší publikum dává přednost detailnímu vysvětlení a oceňuje hluboké myšlenky, myslí si Michael Londesborough. Vypozoroval také jedno pravidlo, které platí napříč věkovými skupinami: „Lidé milují příběhy. Pokud se navíc performerovi podaří publikum udržovat v napětí a atmosféře, kdy chce znát obsah další věty, dalšího slajdu, další ukázky, má vyhráno,” říká chemik. 

Tématu využití storytellingu v komunikaci vědy se podrobněji věnuje samostatný článek.

Přesto si je vědom, že některá témata a experimenty jsou dlouhodobě populárnější, zatímco o jiná opadne zájem rychleji. „Předpokládám, že je to trochu jako s hudebními skupinami a některými písněmi, které si publikum stále žádá bez ohledu na to, jak jsou staré.“

Kostel, svatba i ortopedické oddělení

Pro celkové vyznění není důležitý jen věk publika a jeho naladění, ale také podmínky, za jakých se interakce mezi diváky a vědci odehrává. Vystupujete uvnitř či venku, ráno nebo večer? K síle okamžiku přispívá i osvětlení, zvuk a celková atmosféra místa. „Pokusy už jsme předváděli na místech, kde vás experimenty nenapadne hledat: ve vysvěceném kostele, na svatbě nebo na chodbě ortopedického oddělení,“ vyjmenovává Vojtěch Hanák z ÚDiFu.

Ať už vědu popularizujete kdekoliv a kdykoliv, máme pro vás jedno univerzálně platné pravidlo: „Naše vlastní nadšení z toho, že se o tak krásné pokusy můžeme podělit, nám hodně pomáhá v získání pozornosti publika. Dělat experimenty před lidmi nás zkrátka baví,” uzavírá performerka Karolína Lišková.